VIRUS KHINZIR

salam...
lame tak update blog nie..
award2 n tag pon tak amik lagi...ishk2...mintak maap le ye..

Ms. Izyan ingat dok umah lg de mase..rupenye lg bz. huhuhu~


al-maklumla...
dah jadik suri umah...jadi gak baby sitter..dok jaga aiman yg makin manja la nie...


lgpon...tgh bz wt preparation untuk abg yg sulung kawen..hehehe...satu2 nye abg Ms. Izyan yg ade...encem, dulu playboy, skg alhamdulillah, dapat bakal isteri yg cantik n baik budi pekertinye. tak sabar nak de ahli baru :)

......................................................

hmm...skg nie femes dok cite pasal VIRUS SELSEMA KHINZIR ni..


even tak menular teruk kat Malaysia ni lagi...kawan2 sume jaga lah diri je.? if rase cam lain macam sket, sile2 la g jumpe Doktor. jgn jumpe bomoh plak ek..?? huhuhu~

nie de sket info mengenai VIRUS SELSEMA KHINZIR nie.. dapat dr berita harian...

* berbanding haiwan lain, khinzir diketahui sebagai 'LUBUK' PENGERAMAN VIRUS INFLUENZA dan boleh dijangkiti lebih daripada sejenis virus berbeza. Haiwan ini dipercayai AMAT KRITIKAL dalam evolusi virus baru influenza yg boleh melangkaui halangan spesis iaitu dari haiwan kepada manusia dan menyebabkan PANDEMIK DEMAM SELSEMA.

* virus selsema menjangkiti haiwan sama boleh MENGHASILKAN GENETIK YANG DIJANGKITI KUMAN, bertukar antara virus berbeza dan menghasilkan selsema yang boleh MEMUDARATKAN MANUSIA.

* Bahaya utama virus baru membabitkan khinzir SUKAR DIKENALPASTI SISTEM DAYA TAHAN BADAN yang menyebabkan JANGKITAN SERIUS DAN MUDAH TERSEBAR.

Impak sebenar pandemik akibat virus selsema khinzir itu sukar diramalkan kerana bergantung kepada faktor tidak diketahui seperti TAHAP IMUNITI atau PERLINDUNGAN AKIBAT MUSIM SELSEMA DIHIDAPI MANUSIA.

* Selain virus selsema khinzir, haiwan berkenaan diketahui mudah dijangkiti virus selsema lain dan virus yang diketahui manyebabkan selsema dikalangan manusia. Ini kerana virus ini boleh BERGABUNG atau MENYERAP KE DALAM SEL YG DIJANGKITI, sekaligus MENGHASILKAN JENIS VIRUS SELSEMA YANG LEBIH BERBAHAYA.


......itulah...jgn dekat2 ngn khinzir..bila kite faham ajaran Islam kita..sebab tu Allah melarang kita makan KHINZIR yang jijik itu..cuba kita renungkan..

" Sesungguhnya Allah hanya haramkan kepada kamu makan bangkai dan darah dan daging babi dan bintang yang disembelih tidak kerana Allah " (Surah al-Baqarah - ayat 173)

" Diharamkan kepada kamu (makan) bangkai (binatang yg tidak disembelih) dan darah (yg keluar mengalir) dan daging babi (termasuk semua) " (Sural al-Maidah - ayat 3)

" Wahai rasul, makanlah daripada benda yg baik dan kerjakan amal salih " (Surah al-Mukminun - ayat 55)


4 cambest:

DilOt said...

Ms. Izyan lak bile nak pak pom pak pom..hehe...
mcm mane opah..??lgpun jage orang tua mmg kene byk bersbr..

Shafiq said...

kalau tak silap, tiada larangan untuk dekat dengan khinzir..larangan untuk makan daging khinzir..itu klau tak silap..klau silap,maaf lah...huhu...

- Ms. Izyan - said...

wat Dilot: hehehe...tahun depan ek..? nnt Ms. Izyan jemput~ hehehe...skg nie bz mengalahkan pengantin :P

- Ms. Izyan - said...

wat Shafiq:
eh..? memang takle dekat..nnt die keja...huhuhu~ tmbah2 lagi babi hutan~ kene tanduk die, abes le~
lgpon kang kene samak la pulak...payah...payah...

Post a Comment